Tour des Alpes 2014, Theo Jukes, Cees Mathijssen en Andre Jansen

Wij vertrokken 8 juni om 19:00 op de verzamelplaats bij Theo in Sprundel.

De eerste overnachting was in het hotel 2000 te valkenburg waar de start was op maandagmorgen.

Maandag 9 juni (2e pinksterdag) 1e etappe Valkenburg – Newel 174 km

Om 07:00 was het tijd voor het ontbijt. Om 08:00 kregen we een briefing met de routebeschrijving voor deze dag. De tassen konden in de 2 bussen, er was een bus voor de snelle rijders en een bus voor de minder snelle, die zou altijd als laatste bij de tussenstops vertrekken dus wij kozen voor de laatste bus. Er werden nog een paar groepsfoto's gemaakt, om goed 08:15 kon er gestart worden.

De groep bestond uit 3 vrouwen en 48 mannen waarvan Theo de oudste was van het hele gezelschap waren de meeste zo rond de 50 jaar de jongste was 30 maar dat is ook maar een inschatting van mij. Verschillende deelnemers reden ook koersen dat waren duidelijk niet de mannen die wij in de gaten zouden houden.

Bij de start was het 18gr de eerste klim van de dag was nog in Nederland en wel de Koning van Spanje.

Na 17km reden we België binnen bij Teuven en konden we aan de Ardennen beginnen. Na de klim bij Jalhai was de volgende de Barrage St.Michel even verder was de rust bij de stuwdam bij Walk.

De rust  hielden we kort omdat het behoorlijk donker begon te worden dit was een verstandige keuze want de groepen achter ons hebben nog flink regen en hagel gehad.

De volgende klim was bij Amel nog steeds in België.

Na 93 km en nog 2 klimmen reden we Duitsland binnen waar na 127km de 2e pauze was bij het plaatsje Neuerburg. Hier kregen we een mooi stuk door de Eifel. De routebeschrijving bleek af en toe moeilijk te volgen de meeste deelnemers reden alleen maar op de navigatie.

Wij niet en nog 2 deelnemers uit stompwijk als de route niet klopt moet je weg wel eens vragen.

In het plaatsje Edingen hebben we 3 keer de weg gevraagd naar het Plaatsje Olk we moesten dus 8 km omhoog met stukken van 15 tot 20%. Ik (Cees) kwam boven bij een boerderij uit, daar heb ik aangebeld de boer had goed nieuws ik mocht gaan afdalen naar de plaats waar ik de klim begonnen was. Bleek dat we pas in de volgende plaats de klim naar Olk moesten beginnen die lag dus 4 km naar Edingen. Ondertussen waren we elkaar wel kwijt geraakt.

Nadat ik de goede weg weer gevonden had kon ik aan de laatste klim van de dag beginnen 7 km lang 8% gem. Ik was na 181 km en 2700 hoogtemeters om 18:10 in  het overnachtinghotel. Theo was na de klim bij Edingen een stuk onverhard gereden en kwam van de andere kant aan bij het Hotel

Andre moest nog aan de klim beginnen en is door de organisatie met de bus opgehaald.

Het diner begon om 19:00 tijdens het eten kregen we de briefing voor de volgende dag, besloten werd om het ontbijt  te vervroegen naar 06:00 en te starten om 07:00. Dit vanwege de warmte (onderweg was het 35gr) en het verwachtte onweer rond 17:00 in de volgende finishplaats

Om 22:30 lag iedereen in zijn bed.

2e etappe dinsdag 10 juni Newel – La Petite Pierre 170 km

Om 07:00 gestart voor weer een dag waar de temperatuur weer opliep tot 35gr.

De eerste 25 km ging kort langs Trier en waren redelijk vlak het was lekker om in de vroege ochtend te fietsen. Na 30 km begon de 1e klim van de dag de rust was na 60km in Buschfeld.

De volgende rust was voorzien na 122 km in Gersheim een stuk van 62km. In dit stuk zat werkelijk geen meter vlak en waren er stukken bij van 20%. Het waren wel 6 Keutebergen  die we op moesten, De Rijzende weg is dan gewoon vlak te noemen.

Andre had het op dit stuk heel zwaar en had  ook nog problemen met een krakkend achterwiel.

Na de 2e rust bleef het nog steeds op en af gaan en reden we na 125km Frankrijk binnen.

Om 17:30 waren we in Hotel Aux Trois Roses in La Petite Pierre een werkelijk prachtige streek

We hadden wederom iets meer kilometers dan gepland. 182 km meter 3125 hoogtemeters.

Andre heeft zijn wiel nog uit elkaar gehaald en de kogellagers goed in het vet gezet.

Om 19:00 weer diner met de gebruikelijke briefing.

3e etappe Woensdag 11 juni La Pettite Pierre – Rouffach 167km

Ontbijt was weer om 06:00 wij kregen nog een aangepaste routebeschrijving omdat er ook deze dag weer een paar fouten ontdekt waren. Gestart om 07:00

Ook deze dag was het heel de dag op en af maar het was minder steil dan gisteren  we reden deze dag alleen in Frankrijk.

We kregen nog 3 cols te beklimmen.

1e was de Col de Valsberg hoogte 652 mtr

2e Col de Pandours 662 mtr

3e Col Firstplan 722 mtr (deze is dit jaar in de parcours van de Tour de France opgenomen).

Theo reed kort voor de rust na 63 km nog lek bleek dat de bus 50 mtr om de hoek stond  maar toen was zijn band al verwisseld.

Het ging deze dag veel langs de wijngaarden van de Alsace streek. De routebeschrijving was goed deze dag.

We waren om 17:00 in het hotel Bollenberg wat gelegen was op een heuvel er liep een weggetje naartoe verder was daar niets te vinden hoe kom je erbij om daar een hotel te bouwen?

Het was deze dag weer erg warm geweest 37gr

170 km 2610 hoogtemeters

4e  Etappe donderdag 12 juni Rouffach – Pontarlier 180km

Wederom 06:00 ontbijt

Na de startlijst getekend te hebben (dit moest iedere ochtend en bij binnenkomst weer aftekenen) moest Theo nog wat halen. Andre zei dan ga ik alvast fietsen jullie halen mij wel in na 2,5 km dalen stond op de routebeschrijving LAH parallelweg langs D83. Dit bleek achteraf niet helemaal juist het moest zijn RAH Andre had dit wat laat in de gaten en zat al snel 20min Achter Cees en Theo.

Later bij de pauze in Delle op een prachtig plein na 65 km is hij een stuk met bus bij gereden.

Deze dag was het iets minder warm dan de voorgaande dagen toch nog tegen de 30gr aan. Het ging weer heel de dag op en af na 80 km bij FAHY gingen we even een stukje Zwitserland in.

In dit stukje van 10 km waren nog 2 klimmen met stukken van 20% opgenomen. Terug in Frankrijk bleven de nieuwe klimmen maar komen. 40km voor het einde van de etappe zat het onweer voor naast en achter ons wat hadden we weer geluk waar wij reden was op een paar druppels na droog.

De laatste klim lag op 15 km van Pontalier de afdaling naar het hotel lag er nat bij we kwamen om 16:15 in het Hotel Campanile aan, de auto was er nog niet tijd voor een biertje. Ik bestelde 2 bier van 0,5L wat was dat lekker moest wel gelijk 13 euro afrekenen 6,50 per stuk dus (dan is het bij HTH zo slecht nog niet).

Bij Theo bleek zijn zadel nog gebroken te zijn nou had hij daar 6 jaar geleden zijn tandwielen laten vervangen, bleek dat we 300mtr van dezelfde fietsenmaker waren dus daar nog even geweest om een nieuw zadel te monteren.

De fietsen moesten mee op kamers deze dag maar dat paste maar net zo klein de kamers waren.

Het eten was niet het beste wat we kregen deze week, later kwamen we vele lotgenoten dan ook 400 meter verderop bij MC Donalds tegen ook het bier was daar iets goedkoper

Deze dag 182 km met 2300 Hoogtemeters.

5e en laatste etappe vrijdag 13 juni Pontarlier – Morzine 195 km

Het fietsen begon weer om 07:00

We begonnen met lang stuk vals plat het tempo werd door Cees aangeven en wel zo dat Andre en Theo konden volgen. Na 20 km kregen we een prachtige afdeling waar Andre zich zo goede voelde dat hij zijn 1e demarrage van de week plaatste.

Na de afdaling reden we bij Jougne Zwitserland binnen. Na 54 km was bij de plaats Chavornay de 1e rust al gepland.

De 2e rust zou zijn in Vevey aan het meer van Geneve. Daar naartoe ging het weer op en af echter niet al te steil. De afdaling ging naar het meer toe wat een schitterende binnenkomst is dat

De wijngaarden links het meer rechts met daarachter de besneeuwde bergtoppen.

De rust was op een prachtige locatie aan het meer de organisatie had bij een kraampje een speciale prijs van 3,50 voor een flesje cola afgesproken. Het was werkelijk genieten bij deze rust maar niet te lang natuurlijk want er waren nog 100 km te gaan.

Andre besloot om nog even te blijven zodat Theo en Cees met een groepje op pad gingen.

De eerste 35km waren relatief vlak de mondaine plaats Montreux moesten we ook nog door.

Bij Monthey na 131km kon de finale beginnen en moest de 20km lange klim naar de Pas de Morgins (1275mtr) worden aangevangen. Het is geen echt zware alpencol maar de kilometers van de afgelopen dagen gaan toch wel tellen.

Gelukkig was het bewolkt geworden en was niet zo heel warm meer,hier en daar hoorden we een donderslag maar het bleef weer droog. Boven op de Pas waar we ook weer Frankrijk binnen reden was de rust gepland iedereen kwam daar op zijn eigen tempo boven.

Na een afdaling die eerst steil en technisch was volgde er een minder steil stuk daar moest nog flink getrapt moest  omdat de krachtige wind daar vol tegen stond. Bij Bonnevaux gingen we over de Col du Corbier deze is 5,5 km klimmen 7,5% gem. naar een hoogte van 1230 mtr. Er volgde weer een steile technisch afdaling. Wat volgde waren nog een 10 tal km vals plat om vervolgens via het plaatsje Essent Romano een laatste klim te doen.

We waren om 17:30 in Hotel Le Cottage te Morzine

Andre was een uurtje later binnen maar kwam duidelijk beter in zijn ritme dan de eerste dagen met de korte steile klimmen en de hitte, vandaag was het ook nog 30gr geweest.

Er waren nog een paar deelnemers die het nog aandurfde om de Joux Plane op te rijden in de afdeling reden zij echter verkeerd waardoor zij met 250km op de teller om 19:30 in het hotel aankwamen.

Wij hadden 195 km met 3000 hoogtemeters.

Op het terras was het goed toeven bij sommige zakte het bier wel snel in de benen.

Moe maar voldaan konden we terug kijken op een fantastische tocht die door de organisatie WCM (Wielervereniging Cycling Mates) voortreffelijk geregeld was.

De meeste onder ons keken op het terras nog naar de voetbalwedstrijd Nederland – Spanje gezien de uitslag 5-1 was het nog lang gezellig.

Totaal 910km gefietst met 13.735 hoogtemeters

Met routes door de Ardennen, Eifel, Vogezen, Jura en de Alpen

Hoeveel klimmen we in totaal gehad hebben zou ik niet weten.

Zaterdag 14 juni begon om 08:00 de busreis we waren om 19:00 terug in valkenburg.

Theo Jukes

Cees Mathijssen (verslag)

Andre Jansen

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

Kees (KC) (dinsdag, 17 juni 2014 19:09)

André,

Wat een geweldige ervaring, wat zullen jullie hebben genoten!
    Ik spreek je snel en hoor je verhaal nog wel.

Groetjes,

mrt

2024

Clinic voor Rucphense ambtenaren

Op dinsdag 19 maart heeft Team Clinics voor de derde keer een rit georganiseerd voor een elftal sportieve ambtenaren van de gemeente Rucphen.

za

jan

2024

1e Officiële Club-Gravelrit

Na de laatste clubrit die ik meereed op de mtb, net voor Kerstmis, werd er geopperd om binnenkort eens een gravelrit te rijden. Gezien de natte weersomstandigheden van de laatste weken, leek het mij een goed idee om deze activiteit voor vandaag te organiseren.

zo

nov

2023

Sluitingstoer

Vandaag hebben we onder een, zeiknat, uurtje, min of meer kunnen genieten van de sluitingstoer. Een tocht over een afstand van 60 km. Met 8 diehards zijn we er 09.30 uur aan begonnen.

Een (aangepaste) tocht, samengesteld door onze sportkoning Ludo, chapeau!