Tweedaagse toer, 13 en 14 september

Deze tweedaagse was eigenlijk een driedaagse voor mij en nog een paar andere gelukkigen.

Op vrijdag gingen namelijk al 5 man (Han, Pytrik, Kees Schr, Jeroen S en ik) op de fiets naar ons hotel in Valkenburg De Herberg (of café/restaurant 043). Kees Simonis ging ook mee voor het eerste gedeelte, want hij moest 's middags weer thuis zijn en zou de andere dag met de auto komen.

Han, Jeroen en de twee Keessen vertrokken om 9.00 uur vanaf “de Kiek” alwaar ze mij oppikte bij de Roskam in Heerle. Van daaruit naar Nispen om Pytrik op te pikken, maar die had in alle onschuld z`n bril gesloopt en was dus doorgereden naar Schenk in Essen. Daar sloot hij mooi aan met een zeer nieuw flitsend brilletje op z`n neus.

Met z`n zessen ging het in rap tempo met de wind schuin achter richting de Noorderkempen. Met de bekende plaatsen zoals Brecht, Westmalle etc. De fietspaden daar zijn  bij ons beroemd om hun slechte staat en daar was nog niet veel aan veranderd. Al hadden we op diverse grotere kruispunten ondergrondse rotondes van fietspaden. Dat fietste geweldig maar het was toch lastig om de weg te vinden.

Gelukkig kwamen we met prachtig weer in Herentals waar we ons door de weekmarkt wrongen om op een mooi terras van onze eerste rust te genieten. Toen hadden we al twee lekke banden gehad. Van Kees Simonis en Pytrik. Kees zou er op de terugweg nog twee krijgen en op zondag bij terugkomst in Houthem ook weer! Onderweg werden we nog aangehouden door een Belgische racefietser met drie lekke banden, die dacht dat z`n pomp kapot was? Die hebben we maar gedessineerd achtergelaten!

Na de eerste stop reed Kees dus vol goede moed terug en wij verder, wat op zich voorspoedig liep.  Rond de 120 km nog een stop in Hasselt met wat soep en appelpunten. Toen werd het terrein al wat meer geaccidenteerd en moesten er gaten worden gedicht. De kramp kreeg Jeroen te pakken, maar zoals we nu weten was er meer aan de hand.

Toch konden we redelijk doorrijden en dwars door Maastricht (over het Vrijthof) richting Berg en Terblijt met de lastige klim naar de camping van Jeroen vd Ploeg. Toen we bij De Herberg aankwamen rond 5 uur (Kees en Ik hadden het laatste stukje nog verkeerd gereden) was Marcel al gearriveerd met onze spullen.

We werden hier hartelijk ontvangen en zaten prima op het terras met een versnapering.

Zo rond 22.00 uur kwamen Cees Schoutens en René van Oers met de fietsen en de nodige bagage. We waren klaar voor de ontvangst van de zaterdagmensen en sliepen gezamenlijk op een riante 8 persoons  zolder.

Lekker knus en toch voorzien van alle luxe.

Op zaterdag waren rond 9.30 uur alle fietsers aanwezig en konden we ons gaan opmaken voor een mooie rit. Er waren 6 MTB'ers en 14 racefietsers, we hebben wat groepsfoto`s gemaakt en hebben ook nog even stil gestaan bij het feit dat het wel erg lang geleden was dat we zo massaal een tweedaagse konden houden. Om 10.00 uur vertrokken de beide teams.

Het was een beetje heiig, maar zo rond de middag werd het alras zonniger. We hadden bij toer een mooie route voorgeschoteld gekregen van Marcel.

Lekker veel bergjes en weggetjes waar menigeen van ons nog nooit geweest was. Het was best zwaar want na 38 km zaten we al op het terras! Een waar Pedaleurs record.

Maar het was er goed toeven en we hadden toch nog zo`n 80 km te gaan.

Het weer werd steeds beter en het terrein ook. Maar Jeroen Schagen kreeg toch wat last en besloot samen met Han om wat eerder de weg terug naar Houthem te nemen. We kregen toen o.a. nog de Camerog, Kruisberg en de Eiserbosweg voor de wielen.

Als toetje besloten we in goed overleg (Rens?)  met de de Keuterberg af te sluiten. Moe maar voldaan streken we rond 17.00 uur op het terras.

De nodige drankjes verhoogden de sfeer en rond 19.00 uur kregen we een perfecte BBQ waarbij een aantal koks onderons het voortouw namen.

We vertoefden in onze eigen tent en met een terraswarmer erbij was het er best goed toeven.

Zondag was iedereen rond 8.00 uur bij het ontbijt en kan zich klaarmaken voor nog een rondje.

Helaas moest Jeroen weer afhaken, omdat hij nog steeds niet lekker was. Om 9.00 uur vertrokken we weer, maar het weer was iets kouder en natter als de dag ervoor.

Het duurde dan ook tot na de middag voor het zonnetje erbij kwam. Ook deze keer kwamen weer op veel onbekende stukken. Met name de Voerstreek was erg mooi. We streken nu na zo`n 42 km neer bij een kasteelachtig restaurant waar men Frans sprak, dat hadden we nog niet meegemaakt!

We konden de tocht dus weer aanvangen met de nodige koffie, maar helaas geen taart deze keer. (er waren nog maar twee stukken over van de bruiloft (marriage) van de vorige dag.

Maar niet getreurd, want rond 13.00 uur waren we weer bij ons hotel.

Daar werd de lunch weer genuttigd en kon iedereen zich nog even douchen.

Cees, Wim en René reden al wat eerder terug naar BERREGE en wij volgden wat later, zodat iedereen z`n fiets en bagage weer kon ophalen, na een zeer geslaagd Pedaleurs weekend!

André Jansen

mrt

2024

Clinic voor Rucphense ambtenaren

Op dinsdag 19 maart heeft Team Clinics voor de derde keer een rit georganiseerd voor een elftal sportieve ambtenaren van de gemeente Rucphen.

za

jan

2024

1e Officiële Club-Gravelrit

Na de laatste clubrit die ik meereed op de mtb, net voor Kerstmis, werd er geopperd om binnenkort eens een gravelrit te rijden. Gezien de natte weersomstandigheden van de laatste weken, leek het mij een goed idee om deze activiteit voor vandaag te organiseren.

zo

nov

2023

Sluitingstoer

Vandaag hebben we onder een, zeiknat, uurtje, min of meer kunnen genieten van de sluitingstoer. Een tocht over een afstand van 60 km. Met 8 diehards zijn we er 09.30 uur aan begonnen.

Een (aangepaste) tocht, samengesteld door onze sportkoning Ludo, chapeau!