MTB rit, 21 mei

De weersvooruitzichten voor deze zaterdag waren gunstig: 23 graden, een bleek zonnetje en geen regen. Wat wil je nog meer. Acht Pedaleurs hadden zich gemeld voor een clubrit (Jack, Peter, Cees, René, Gilbert, Mario, Martijn en ondergetekende). Door het Ardennen kamp van de dagen ervoor lieten enkele vaste klanten verstek gaan (Gilbert uitgezonderd) en Annemie had een eigen reden om niet op te verschijnen ;-) Verrassend genoeg was Martijn van de partij. Veertien dagen geleden was hij om onduidelijke redenen uit de groeps-app gestapt! Wat was er aan de hand? Zo erg was de clubrit in Rucphen toch niet geweest. Niets aan de hand... per ongeluk het verkeerde knopje aangeraakt.

Met Jack als leidsman vertrokken we voor een mooi tochtje. Binnen vijf minuten had hij zijn doel al bereikt... iedereen naast de fiets in het mulle zand. Dat beloofde een spannend ritje te worden. Het tempo zat er lekker in. Gelukkig is Mario dan een verstandig man en vraagt gewoon of het ietsje minder kan, anders is hij zo naar huis.

Via Miranda (haar fiets stond wel buiten, maar zij was nergens te bekennen), de Zandven en Zuidgeest, de Antwerpsestraatweg overgestoken naar Mattemburgh. Verder afgedaald naar Hildernisse. De Brabantse Wal is heel mooi, maar heeft één nadeel: hoogte verschil. Wat je afdaalt, moet je ook weer omhoog. Verder richting Woensdrecht. De "ouwe Zeeuwseweg" overgestoken naar het beruchte zand (zeg maar klei) pad. Het pad lag er deze keer verbazingwekkend goed bij: droog en zonder grote sporen. Tunneltje onderdoor, linksaf bij de Walkant en parallel aan de A58 naar Woensdrecht. Dan weet je al: tegen de wind in, over de kasseien, omhoog... goed voor mijn moraal. Samen met Mario draaide ik de Rijzendeweg op. Uiteraard volgt een hergroepering, wat er wordt altijd gewacht op elkaar.

Bij Non Plus Ultra doken we de polder in. Er stond een fiks windje, dus maar een brede rug opgezocht om achter weg te duiken. We gingen niet richting Calfven, maar sloegen linksaf richting Hoogerheide. Dan zie je het (bij veldrijders favoriete) bosje bij de Scheldeweg al opduiken. Gelukkig namen we hier even een korte break. De route werd voorgezet dwars over het grasveld (Jack maakt zijn eigen paadjes!). Tussen de schuurtjes en schuttingen (spannend als je stuur iets breder is), via het fietspad naar de nieuwe Scheldeweg. Hard naar beneden, iets minder snel weer omhoog. Via een zijweg van de Antwerpsestraatweg, door een nieuwe wijk (de bouwvakkers waren nog bezig) kwamen we in een voor mij onbekend bos(je). Als je extra aandacht wil besteden aan je techniek om over boomwortels te rijden, moet je hier zijn: 't was niet te doen! Iedereen ging te voet verder. Op dit gedeelte mijn fietscomputertje verloren, maar gelukkig werd dat door Martijn opgemerkt.

Via, via staken we de Bunkerbaan over, waarna we weer een (voor mij) nieuwe route kozen over de Oude Stee naar het bos met de leemputten. Hier raakten we Mario kwijt. Gilbert en Jack hebben nog een extra rondje gemaakt, maar geen Mario gezien (Jack had hem al eerder verteld dat we richting Korteven zouden gaan). Als we Gilbert mogen geloven (en waarom zouden we niet) hebben we hier een spectaculaire sprong, over het springschansje, van Peter gemist! Volgende keer wel waarschuwen... dit willen we allemaal zien. Bij het uitkomen van het bos, zagen we ook Mario weer terug.

De verdere route liep langs het hekwerk van de vliegbasis in een bijna rechte lijn naar de Drenck. De Huijbergsebaan overgestoken en weer een rechte lijn het bos in. Uiteindelijk kwamen we bij de zandverstuiving uit, waar Martijn even het verkeerde spoor volgde. Van daaruit zijn we rustig terug gereden. Iets vroeger dan gebruikelijk arriveerde we bij 't Appeltje. Cees wilde op tijd thuis zijn en ging zonder koffie, direct richting Èrel. Onder het genot van een kopje koffie en een appelpunt (of eierkoek) hebben we de rit afgesloten met 38 km's op de teller. Hierna, samen met Jack rustig naar huis gefietst.

Groeten, Silvia

PS. net voor het versturen van dit ritverslag, komt het goede nieuws: Martijn heeft zich weer gemeld in de groeps-app :-)

Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

jack maurer (woensdag, 25 mei 2016 15:51)

samen uit samen thuis

• #2

kees (woensdag, 25 mei 2016 20:47)

als er één schaap over de dam is...

Contact gegevens

mrt

2024

Clinic voor Rucphense ambtenaren

Op dinsdag 19 maart heeft Team Clinics voor de derde keer een rit georganiseerd voor een elftal sportieve ambtenaren van de gemeente Rucphen.

za

jan

2024

1e Officiële Club-Gravelrit

Na de laatste clubrit die ik meereed op de mtb, net voor Kerstmis, werd er geopperd om binnenkort eens een gravelrit te rijden. Gezien de natte weersomstandigheden van de laatste weken, leek het mij een goed idee om deze activiteit voor vandaag te organiseren.

zo

nov

2023

Sluitingstoer

Vandaag hebben we onder een, zeiknat, uurtje, min of meer kunnen genieten van de sluitingstoer. Een tocht over een afstand van 60 km. Met 8 diehards zijn we er 09.30 uur aan begonnen.

Een (aangepaste) tocht, samengesteld door onze sportkoning Ludo, chapeau!